Page 14 - Kertváros végleges
P. 14

M7






















        A fortepan.hu oldalon találtuk ezt a két képet. Mindössze 4 év van a felvételek
        között. 1971-ben készült a fekete-fehér, amelyen az épülő M7 autópálya
        látható a Tetőfedő utcai felüljáróról a Szövő utcai felüljáró felé nézve.
        A színes kép 1975-ből való és a 20. kilométernél lévő segély-
        hívó látható rajta.

        Ami pedig feltűnő, hogy a színes képen már mindkét pálya
        használható, vagyis ez alatt a 4 év alatt – legalábbis Érdnél –
        elkészült  hazánk  első  autópályája.  Nem  mondható
        azonban  ez  el  az  egész  hosszról,  hisz  1964-ben  helyez-
        ték forgalomba az M1-M7 közös budaörsi szakaszát, viszont
        az utolsó 800 métert, amely Letenye és az országhatár között
        húzódik, csak 2008. október 22-én.

        Belpolitikai oka volt annak, hogy az M7-es lett az első autópálya: a
        60-as  években  kezdtek  megjelenni  és  elszaporodni  a  magánkézben
        lévő személykocsik és a balatoni vityillók is. Az autósok nem akartak vona-
        tozni, a mostani 70-es út pedig nem bírta a megnövekedett forgalmat. Igaz, ma
        az autópálya sem…

        Az  útburkolat  eredetileg  betonlapokból  készült,  amelyek  találkozásánál  mindig
        döccent  az  autó.  Bár  a  korabeli  hírek  szerint  naponta  százméteres  szakaszt  építettek
      Forrás: Wikipédia, zetapress.hu, origo.hu, player.hu  pedig csúsztak az átadási határidők.
        a munkások, a környező házak, nyaralók, magánutak építése is legalább ilyen ütemben haladt…
        Az elkészült autópálya-szakaszok minősége pedig valamiért silány volt, amelynek javítása miatt



        1971-ben a bal pálya elérte Zamárdit, de a jobb oldal évekkel lemaradt. Hogy az elkészült
        szakaszt  addig  is  minél  hatékonyabban  használhassa  az  egyre  nagyobb  autóforgalom,
        ’72 nyarán bevezették, hogy vasárnap délután kettőtől este 11-ig csak Budapest felé
        lehet menni, vagyis heti pár órára egyirányúsították az autópályát. 1975-ben végre a
        jobb oldal is elkészült, bár nem Zamárdiig, csak Balatonaligáig – de ezt senki nem
        tette szóvá, hisz a pártüdülő Aligán volt. Útközben, Lepsénynél pedig meg
        lehetett állni az ország első éjjel-nappali étterménél, amely állítólag
        sokkal inkább a panziórészben kedvességet kínáló lányok, mint
        a hajnali négykor megéhezők miatt működött nyereséggel.


        14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19